Brede basiszorg (fase 0)
- een goede interactie in de kleuterklas : taalaanbod van de juf, taalproductie van de kleuters én voldoende feedback
- voor risicokleuters de taalactiviteiten hernemen in kleine groep
- extra aandacht voor woordenschat ontwikkeling : preteaching
- extra tussendoortjes met rijmwoorden, liedjes en versjes, hakken en plakken,…
- effectieve instructie geven : niet langdradig, wel gestructureerd, expliciet en doelgericht
- goede lezers krijgen verrijkingsmateriaal, zwakke lezers krijgen verlengde instructie (herhaling, preteaching)
- voldoende tijd besteden aan lezen in de klas, en er niet van uit gaan dat alle kinderen thuis voldoende kansen krijgen om te oefenen
- je klasmanagement aanpassen aan de behoeften van de leerlingen : meer effectieve leer-/oefentijd creëren : leesgroepjes, duo-lezen,…
- voldoende aandacht besteden aan automatisering
- elke dag een voorleesmoment inlassen in de lagere school
- tutorlezen
- afschrijfkaarten laten gebruiken
- alfabeestje laten gebruiken
- woorden visueel voorstellen of gebaren gebruiken
- gebruik maken van pictogrammen
- leesplezier bevorderen : zelf een boek laten kiezen
- de leesvordering met de leerling bespreken om te motiveren
- blauwe en groene scheurblok bij de methode
- blauwe en groene leesteksten bij de methode
- contractwerk met gedifferentieerd takenpakket, moetjes- en magjesbord
- leeslatje gebruiken
- afschrijfkaart Frans (voc.)
- snelle leerlingen maken de D-oefeningen in werkschrift
- verrijking en remediëring ahv foutenanalyse na een toets
- rekengroepen in de klas of met parallelklas
- busboekjes als hulpmiddel
- rekenblokjes en –staafjes laten gebruiken
- Huppelblok, map van Wiebel
- rekenmateriaal bij breuken, kloklezen,…
- extra bundels voor zelfstandig werk
- remediëringsbundel Bingel
- coöperatief leren : zwakke met sterke leerling
- verlengde instructie
- startpunt aanduiden voor werkrichting
- de klasbus
- beloningsbord
- takenbord
- stappenplan agenda/huiswerk
- Bodymap
- Fit voor leren
- Pennenstreken
- bij evaluatie het kind met zichzelf vergelijken (leerwinst)
- de doelen uit het leerplan evalueren
- zorgen voor oogcontact en nabijheid bij concentratieproblemen
- zorgen voor voldoende ervaringskansen
- kleuters ongemerkt verbeteren door een zin of woord te herhalen
- zoveel mogelijk open vragen stellen bij kleuters
- meespelen met de kleuters
- visuele ondersteuning bij het navertellen van een verhaal
- rood lint aan de rechter pols of rode streep op rechterhand
- stappenplan voor puzzelen
- duopuzzelen
- stappenplan voor boekenhoek
- werken met een timer
- beertjes Meichenbaum of Kameleon
- Doos vol gevoelens/Huis vol gevoelens
Verhoogde zorg (fase 1)
- taken beperken in hoeveelheid
- taken aanpassen aan minimumdoelen
- individuele instructie
- extra begeleiding in klas of zorgklas voor spelling, lezen of rekenen
- mondeling laten toelichten van schriftelijke opdrachten
- tekst op voorhand doornemen en verklaren
- teksten vereenvoudigen
- preteaching voor woordenschat bij een verhaal
- lezen met codekraker
- schrijfoefeningen beperken
- invuldictee
- schrijven met blokletters ipv vloeiend schrit
- hoofdtelefoon gebruiken
- study buddy gebruiken
- bepaalde plaats in de klas voorzien, vb rechts vooraan
- Remelka
- Kwint
- Rekensprint (start)
- Sterk Rekenwerk
- dikkere lijnen tekenen om te knippen
- aantal prenten aanpassen bij logisch rangschikken
- verteltasjes en speelleertasjes
- Eemp (beweging)
- extra oefening met de “Letterkabouter”
- leesspelletjes voor zwakke en sterke lezers
- Plusklas
- aanvaarden dat er een probleem is en begrip tonen (bijv. bij een diagnose)
- motiveren en nadruk leggen op talenten
- individueel werk tijdens groepswerk geven of tijdens groepswerk een duidelijke rolverdeling (CLIM)
- een persoon aanduiden die de leerling kan aanspreken bij conflicten
- interventies communiceren met de ouders
- een tangle toestaan om tot rust te komen in de klas
- een gewichtsbrace laten gebruiken bij zwakke schrijfmotoriek
- aangepaste huistaken
Uitbreiding van zorg (fase 2)
- aanmelding bij CLB met regelmatig overleg (MDO)
- een duidelijke hulpvraag stellen (voorbereiding MDO)
- wensen en verwachtingen afstemmen op die van de ouders/leerling
- een duidelijk overzicht kunnen weergeven vd reeds geboden hulp
- doorverwijzing naar kine, logo, psycholoog, osteopaat,…
- doorverwijzing naar COS, UKJA, Triangel,… voor screening
- overleg met externen
- doorverwijzing voor IQ-onderzoek
- GON-begeleiding
- Individueel traject uitwerken voor wiskunde, taal,…
- overzitten met ondersteuning
- auditieve programma’s gebruiken bij dyslexie
- gebruik maken van een laptop bij dyslexie, dysorthografie,…
- nieuwe leerstof of toets laten voorbereiden bij logo
- gedragskaart
- gevoelenskaart
- consequent gebruik van hulpkaarten bij spelling, rekenen,…
- consequent gebruik van rekenmachine
- aangepaste toetsen, rapportering
- medicatie
Zorgpiramide als wordbestand